Ga direct naar inhoud

Bouwinvest

MOVE & The Garage
Spannende transformatie van twee monumentale Citroëngebouwen in Amsterdam

MOVE aan Stadionplein Foto Lotte Holterman
MOVE aan het Stadionplein, Amsterdam

Opdrachtgever en ontwerp

Eindverantwoordelijke:
Bas Jochims

Projecttrekker:
Jan Bruil

Ontwerp:
BiermanHenket (architectuur MOVE), QuA Associates (interieur MOVE), Bronsvoort Blaak Architecten (interieur MOVE in opdracht van Pon), Rijnboutt (architectuur The Garage), OKRA landschapsarchitecten (daktuin The Garage)

Planvorming en realisatie:
2015–2019

MOVE en The Garage voor het Olympisch Stadion in Amsterdam. Foto Ardito Fotografie
MOVE en The Garage voor het Olympisch Stadion in Amsterdam

Projectbeschrijving

Het komt niet vaak voor dat een private belegger zich ontfermt over een complete stadsbuurt. Bouwinvest deed het wel. Het bedrijf revitaliseerde het Stadionplein in Amsterdam door te beleggen in woningen, winkels, parkeergarages en het Olympisch Stadion zelf.
De aankoop en herontwikkeling van twee iconische garagebedrijven voor de ingang van het stadion vormde de kroon op het werk. De voormalige Citroëngebouwen zijn beide ontworpen door Jan Wils, ook de architect van het Olympisch Stadion. Na een gecombineerde aanbesteding besloot Bouwinvest om voor elk van de twee herontwikkelingen een eigen architectenbureau in te schakelen. Voorafgaand aan het ontwerp van beide herontwikkelingen vond diepgaand architectuurhistorisch onderzoek plaats.
Het zuidelijke gebouw stamt uit 1931 en is onder de naam MOVE herontwikkeld. Huurder Pon, een internationaal opererend mobiliteitsbedrijf, heeft er zijn hoofdvestiging en exploiteert er twee restaurants en een publiek toegankelijk mobility experience center. De voormalige showroom vormt het hart van het gebouw. Onder het gerestaureerde glazen plafond van deze showroom bevindt zich nu de ruime entreehal. Een constructief slecht deel van de oorspronkelijke werkplaats moest worden gesloopt en is vervangen door een nieuwe vleugel.
The Garage dateert van 1962 en is een rijksmonument. Het bevat een mix van kantoren, horeca en sportfaciliteiten, gerund door meerdere ondernemers. Karakteristiek is de voormalige inpandige autohelling. Deze is getransformeerd in een gemeenschappelijke ruimte die alle verdiepingen met elkaar verbindt.
De architecten van beide gebouwen gingen te werk met veel gevoel voor detail. Verduurzamingsmaatregelen zijn goeddeels aan het zicht onttrokken. Nieuwe ingrepen zijn in stijl uitgevoerd. Voorbeelden zijn de dakopbouw (met extra kantoorruimte) en daktuin van The Garage, en de nieuwe kap boven het gerestaureerde glazen plafond van het atrium in MOVE.
Het opdrachtgeverschap in één hand en de lange adem van deze opdrachtgever, die hier al twintig jaar actief is, betalen zich uit. Na de ingrijpende herontwikkeling vormt het Stadionplein nog altijd een onderscheidend en harmonisch stedenbouwkundig ensemble.

Juryoordeel

Institutionele beleggers werken vaak pand voor pand. Bouwinvest heeft deze routine hier losgelaten. Het bedrijf geloofde in het Stadionplein en heeft dat waargemaakt. Met verschillende fondsen is het hele gebied omhooggetild. De jury vermoedt dat het economische klimaat in Amsterdam meeweegt in de businesscase voor de twee voormalige Citroëngebouwen, net als het waardevermeerderende effect op de omgeving. Maar Bouwinvest heeft zichzelf in die positie gebracht en verdient daar lof voor. Want de stad Amsterdam profiteert ruimschoots mee van de inspanningen. De technisch lastige herontwikkeling is bovendien fraai uitgevoerd.

Hellingbaan met vergaderplekken The Garage Foto Sjaak Henselmans
Hellingbaan met vergaderplekken The Garage

Deel via social media