alle inzendingen op de kaart

Het toekomstbeeld van het nieuwe Stadshart. Duidelijk herkenbaar is het stadpark in zijn definitieve vorm. Op Willemsoord is aan de noordzijde nabij de dijk het schuine pad doorgetrokken tot aan het KIM. Aan de zuidzijde is een nieuwe brug getekend als verbinding tussen Stadshart en Willemsoord.
-
Het toekomstbeeld van het nieuwe Stadshart. Duidelijk herkenbaar is het stadpark in zijn definitieve vorm. Op Willemsoord is aan de noordzijde nabij de dijk het schuine pad doorgetrokken tot aan het KIM. Aan de zuidzijde is een nieuwe brug getekend als verbinding tussen Stadshart en Willemsoord.
-
Een entree per trein in Den Helder was teleurstellend. Je arriveerde in een onaantrekkelijke en winderige ruimte. Ook de Beatrixstraat nodigde als een brede verkeersdoorbraak uit de zestiger jaren niet uit tot bezoek. De bestrating was sleets. Asfalt en grijs beton bepaalden het beeld.
-
Vanuit de lucht is goed te zien hoe de stad aan het vergroenen is en asfalt wijkt voor gebakken materialen en natuursteen. De watertoren heeft een prominentere plek gekregen. Aan de noordkant, linksboven op de foto, is nog bebouwing aanwezig die grotendeels zal verdwijnen voor het stadspark.
-
Toen bleek dat het stadhuis niet bij het station zou komen, werd een plan gemaakt om deze omgeving een vriendelijker inrichting te geven. Het stadspark werd het station ‘ingetrokken’ en er werden tientallen bomen geplant en de bestrating veranderde van asfalt in gebakken materialen en natuursteen.
-
De herinrichting van de stationsomgeving geeft maat en schaal aan het gebied. Er werd nog gezocht naar een element dat de identiteit van Den Helder versterkt. Als warm welkom werd daarvoor vorig jaar het maritiem icoon onthuld, een dubbele bolder met teksten van het roemrijke verleden van de stad.
-
Een stadspark lopend van station tot aan de dijk. Het uitwerkingsplan zette hier vol op in om een groene impuls aan de tot dan grauwe stad te geven. Van het park werd het Julianaplein nabij het station als eerste gerealiseerd. Een metamorfose van parkeerterrein tot intensief gebruikt stedelijk park.
-
De Beatrixstraat is de belangrijkste winkelstraat. Na de herinrichting ligt er een groene straat met de nadruk op het verblijf van voetgangers. Naast de wandelpromenade in het midden is er ruimte voor onder andere terrassen en fietsparkeren. De inrichting à niveau houdt rekening met de markt.
-
De verplaatsing van de Schouwburg naar Willemsoord heeft vele positieve effecten. Een impuls aan het gebied en een nieuwe functie voor monumenten. Bovenal is de stad een iconisch en prijswinnend gebouw rijker. Met als letterlijk hoogtepunt de toneeltoren, die zo vanzelfsprekend is ingepast.