
Hart van de school Het situeren van een school voor zeer kwetsbare leerlingen op één van de drukste locaties van Utrecht bepaalde het concept van het gebouw. De school is georganiseerd rondom een ruime patio die het afschermt van het drukke stadsleven. In contrast met de ‘harde’ buitengevels heeft de patio een ‘zachte’ uitstraling. De toegang tot de eerste verdieping loopt over een brede buitentrap, die als tribune doorloopt in de aula. De patio en de aula vormen zo het warme hart van de school © nee buro SBH

Veilige patio Het bijzondere, op klamp en in tegelverband gemetselde goudgele metselwerk zorgt voor een licht en eigen karakter van de patio. Vanaf de opstelplaats voor schoolbusjes gaan de leerlingen via een onderdoorgang en de patio naar de entrees van hun eigen afdeling. Het speciaal ontworpen schoolplein verbindt de patio met de andere buitenruimten. © nee buro SBH

Beschermende buitengevels De buitenkant van de school is een ‘harde schil’ van donker metselwerk. De verspringende ramen in groene kaders versterkt het monoliete karakter maar geeft ook speels uitdrukking aan de levendigheid in het gebouw. Alle eisen van daglicht, geluidsisolatie, ventilatie, uitzicht en kosten zijn integraal in het gevelconcept verwerkt. © nee buro SBH

Interactief schoolplein Het schoolplein is een belangrijk onderdeel van het onderwijskundig en ruimtelijk concept. De door kunstenaar Krijn de Koning ontworpen honken en kleurvlekken zijn voor de leerlingen herkenbare symbolen voor individueel, begeleid of samen spelen. Het groenonderwijs kan grotendeels op het schoolplein gegeven worden. De gebogen lijnen zijn routes voor de 80 busjes die leerlingen halen en brengen en zo een slim dubbelgebruik van het schoolplein mogelijk maakt. © nee buro SBH

Drie scholen Het samen gebruiken van vaklokalen en elkaars kennis vormt de kern van de samenwerking van de drie VSO scholen. Lokalen voor sport, koken, hout- en metaalbewerking, creativiteit en een winkeltje zijn gecentreerd en voor iedereen toegankelijk. De ‘stamlokalen’ zijn verdeeld over verschillende ‘stromen’ voor leerlingen met uiteenlopende mogelijkheden en beperkingen. Een uitgekiend verkeerssysteem met herkenbare kleuren zorgt voor flexibiliteit en de bereikbaarheid van alle afdelingen © nee buro SBH

Eerste verdieping Het casco van de oude school (lichtgrijs) vormt bouwkundig het uitgangspunt voor het ontwerp. Rondom dit casco is de nieuwe school ontworpen, met de aula en de patio als centrum. De vaklokalen en sportzalen liggen aan de noordkant hiervan en de domeinen aan de oost- en zuidkant. Daartussen verbindt de brug met ondersteunende diensten het geheel. Bij de domeinen liggen flexibele leslokalen aan de buitengevels en de meer specifieke ruimten langs een middenstrook en de patio. © nee buro SBH

Aula aan de patio De aula is het hart van de school. Het doet dienst als ontmoetings- en overblijfruimte. De tribunetrap wordt veelvuldig gebruikt voor bijeenkomsten en voorstellingen. Het met een schuifdeur met de aula verbonden dramalokaal kan dienst doen als podium. De doorlopende trap en glazen gevel zorgen er voor dat de aula ruimtelijk één geheel vormt met de patio. Grote gordijnen en akoestische cilinders zorgen voor een uitstekende akoestiek en een heel eigen karakter van de aula. © nee buro SBH

Flexibele lokalen De stamlokalen zijn deels voorzien van schuifwanden om onderwijs in verschillende groepssamenstellingen mogelijk te maken. Hiermee is ingespeeld op het veranderende onderwijs. De gevels met verspringende ramen zorgen voor voldoende daglicht en specifieke open of meer besloten plekken in het lokaal. De leerlingen kunnen zo een plek kiezen die ze prettig vinden. De gebalanceerde ventilatie met CO2- sturing en speciale filters zorgt voor een fris binnenklimaat met schone lucht. © nee buro SBH