
De hoofdverspanning van De Oversteek meet 285 meter en is daarmee 50 meter langer dan de minimum eis. Het profiel van vrije ruimte is namelijk 235 meter, voldoende voor een veilige doorvaart. De architecten vonden echter dat de gehele rivier ' overbrugd' moest worden. Dit levert niet alleen een spectaculair beeld op, het vertelt ook dit verhaal. De twee vorken, die de boog ondersteunen, vormen als het ware 'stadspoorten'. Een poort naar de nieuwe en een naar de oude stad. © gemeente Nijmegen Thea van den Heuvel

De Oversteek is al snel een populaire fiets- en hardlooproute geworden. Er zijn plannen voor een groot hardloopevenement over De Oversteek. Maar de brug vormt ook een interessante schakel voor een wandeling in de uiterwaarden. Trappen maken dat mogelijk. Vanaf de brug kun je genieten van het formidabele uitzicht. De geluidsschermen zorgen voor de rust die daarbij hoort. © gemeente Nijmegen Thea van den Heuvel

De Oversteek "by night", gezien vanaf de stadszijde. De ruimte onder en rond de brug biedt volop nieuwe gebruiksmogelijkheden. Het eerste culturele evenement (met dans en muziek) heeft hier al plaats gevonden. Tijdens de opening van de brug bleek Nijmegen opeens over een nieuw evenemententerrein te beschikken! Zo'n 10.000 mensen waren getuige van een indrukwekkend spaktakel. Dat smaakt naar meer. Naast De Oversteek wordt mogelijk -in een industrieel gebouw- het Bevrijdingsmuseum gehuisvest. © gemeente Nijmegen Thea van de Heuvel

In het Ambitiedocument Beeldkwaliteit werd 'een aangename onderwereld' als belangrijke kwaliteit beschreven. Het is onder bruggen zelden prettig toeven. Dat het vervolgens een bijna theatrale ruimte zou opleveren, durfde in 2008 niemand te denken. De trapopgangen maken onderdeel uit van de brugpijlers, ze zijn er niet 'tegenaan geplakt'. De afwerking is schitterend, gladde betonnen schalen met geintegreerde aanstraalverlichting. Het voelt gewoon prettig! © gemeente Nijmegen Thea van den Heuvel

De Oversteek is toekomstvast: nu rijden er auto's over 4 rijstroken, maar er is een vijfde rijstrook op de brug beschikbaar. In de toekomst kan hier een wisselstrook voor openbaar vervoer liggen. Maar het is ook mogelijk om het profiel anders in te delen. De brug moet immers 100 jaar mee en wie weet er nu al hoe de brug over 25 of 50 jaar gebruikt wordt? © gemeente Nijmegen Thea van den Heuvel

Deze foto laat nog eens zien wat integraal ontwerpen inhoudt. In de barrier -die het fietspad van het snelverkeer scheidt- zijn veiligheidsmaatregelen, geluidsschermen, hemelwaterafvoer en openbare verlichting geintegreerd. De 8 balkons zijn ook het resultaat van integraal ontwerpen. De bekistingen voor de aanbruggen werden steeds opnieuw gebruikt. Met als complicatie dat de aanbruggen in een bocht liggen. De 'overmaat' aan bekistingen die ontstond, kon zo "gratis" de acht balkons dragen. © gemeente Nijmegen Thea van den Heuvel

"De Oversteek maakt het Nijmeegse rivierlandschap goed zichtbaar en beleefbaar, zowel vanaf de oevers als vanaf de brug. De Oversteek zorgt voor samenhang in het bestaande en toekomstige beeld van Nijmegen met dijkteruglegging. De Oversteek is ook een kunstwerk van hedendaagse techniek en vormgeving in een gebaar. De Oversteek is een brug met verblijfskwaliteit zowel bovendeks als op maaiveldniveau en heeft een aangename onderwereld". (Bron: Ambitiedocument Beeldkwaliteit 2008) © gemeente Nijmegen Thea van den Heuvel

Op 20 april 2013 werd de stalen hoofdoverspanning over de Waal ingevaren. Een risicovol moment: er was ook maar tien uur beschikbaar om uit te voeren, de scheepvaart mocht slechts kort worden gestremd. Ruim 10.000 mensen kwamen kijken en zij zagen een vlekkeloze operatie. De skyline van Nijmegen was veranderd! © gemeente Nijmegen Thea van den Heuvel